تفریحات کیش

آب انبار کیش یادگار قدمت و اصالت جزیره 

اگر در سفرهایتان به جاذبه‌های تاریخی اهمیت می‌دهید و در کنار تفریحات مختلف جزیره دوست دارید از تاریخ جزیره هم غافل نباشید حتما سری به آب انبار کیش بزنید. حال و هوا و ساختار این آب انبار قدیمی شما را به یاد شهر بادگیرها یعنی یزد خواهد انداخت. برای آشنایی با این جاذبه دوست‌داشتنی تاریخی این مقاله از سایت جزیره کیش را دنبال کنید.

معرفی آب انبار کیش

آب انبار تاریخی جزیره با عنوان آب انبار پنج بادگیر هم شناخته می‌شود. این آب انبار در قسمت شمالی جزیره و در نزدیکی شهر تاریخی حریره قرار دارد. قدمت آب انبار کیش مشخص نیست با این حال در اولین مواجه قدمت و اصالت جزیره را یادآوری می‌کند. آب انبار ۲ گنبد و ۵ بادگیر دارد که از شاهکارهای معماری ایران به حساب می‌آید. بادگیرهای این آب انبار در سال ۱۳۷۲ در محل آب‌ انبار قدیم این شهر ساخته شده است.

سفری به آب  انبار کیش

برای ورود به آب انبار کیش از راه‌پله عمیقی عبور می‌کنید. به‌محض ورود، احساس خنکی می‌کنید. هرچه پایین‌تر بروید، فضا خنک‌تر می‌شود. اگر به بالای سرتان نگاهی بیندازید، در قسمت بالای ورودی آب انبار، روزنه‌هایی را می‌بینید. این روزنه‌ها برای متعادل‌سازی هوای داخلی آب‌انبار، مخصوصاً در فصل تابستان قرار داده شده‌اند. در آب‌انبارها، هوا از یک طرف بادگیر وارد آب‌انبار می‌شود و به قسمت پایینی می‌رسد. در حوض پایین، آب در برخورد با هوا خنک می‌شود. هوای داخل آب‌انبارها همیشه خنک و مرطوب است.

هنگامی که داخل آب انبار پنج بادگیر پر از آب بوده، هوای بسیار خنکی در آن حس می‌شده است. اکنون به‌دلیل خالی‌بودن آن از آب، این سردی هوا کمتر احساس می‌شود. خشکی آب انبار پنج بادگیر این فرصت را فراهم کرده که داخل این بنای باستانی را ببینید. گونه‌هایی از کاکتوس در اطراف این آب  انبار وجود دارد که نمای زیبایی را به وجود آورده است.

مسیر دسترسی به آب  انبار پنج بادگیر

آب انبار پنج بادگیر در قسمت شمالی جزیره قرار دارد. برای بازدید از آب انبار دوقلو باید خودتان را به بلوار میرمهنا برسانید. از دهکده المپیک کیش عبور کنید. بعد از شهر حریره، از هرکسی که بپرسید، آب انبار را نشانتان می‌دهد. ساعت بازدید از این آب انبار از ساعت ۹ صبح تا ۱۰ شب و بازدیدش رایگان است.

سوالات متداول:

  • آب انبار کیش کجاست؟

این آب انبار در بلوار میرمهنا و بعد از شهر تاریخی حریره قرار دارد.

  • قدمت آب انبار به چه دوره‌ای می‌رسد؟

متاسفانه قدمت این آب انبار قدیمی مشخص نیست.

  • نام دیگر آب انبار کیش چیست؟

این آب انبار تحت عنوان آب انبار پنج بادگیر هم شناخته می‌شود.

نتیجه‌گیری:

آب انبار کیش یکی از بناهای تاریخی در جزیره است. این آب انبار از دو گنبد و پنج بادگیر تشکیل شده که معماری اصیل ایرانی را به رخ می‌کشد. آب انبار در بلوار میرمهنا و بعد از شهر تاریخی حریره واقع شده است. شما تجربه‌ای از بازدید از این آب انبار قدیمی دارید؟ 

منبع
سایت جزیره کیش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا