تفریحات کیش

درخت سبز کیش؛ پیر مقدس ۵۰۰ ساله جزیره

درخت سبز کیش با اصالتی ۵۰۰ ساله یکی از قدیمی‌ترین جاذبه‌های گردشگری این جزیره رویایی است. این درخت در نزدیکی شهر تاریخی حریره قرار دارد و تنها چند دقیقه با این جاذبه باستانی جزیره فاصله دارد. جالب اینکه نام خیابانی که از میدان المپیک به منطقه این درخت اصیل منتهی می‌شود هم خیابان درخت سبز است.

برای آشنایی بیشتر با این مکان دیدنی، این مقاله از سایت جزیره کیش را دنبال کنید. 

درخت سبز کیش سوغاتی از هند و چین

درخت سبز کیش

درخت سبز کیش همان انجیر معابد است که در گویش مردمان جنوب کشور «لور» نام دارد. ریشه عمیق و پر پیچ و تاب این درخت، دلیلی برای عمر چند صد ساله درخت سبز است. برخی از برگ‌ها و ریشه‌ها پس از اندکی رشد کردن از تنه این درخت به صورت چتری آویزان شده‌اند و زیبایی آن را چند برابر کرده‌اند. درختان لور را در دوره حکومت ایلخانی و تیموری از هند و چین به کیش آورده‌اند. انجیر معابد یکی از انواع پوشش‌های گیاهی جزایر خلیج فارس است و به جز کیش از این درخت در جزیره قشم، چابهار و بندرعباس نیز وجود دارد. اقلیم مناسب رشد این درخت در این مناطق است؛ چراکه بهترین آب و هوا برای حیات آن مناطق گرمسیری و شرجی است.

آشنایی با مجموعه درخت سبز کیش

،درخت سبز نام مجموعه‌ای است که در اطراف درخت لور تشکیل شده است؛ محوطه‌ای که به دلیل آب و هوای مناسب سرسبز و زیباست. در این منطقه آلاچیق‌هایی برای استراحت گردشگران و مسافران در آن تعبیه شده است.

در محدوده آلاچیق‌های موجود در منطقه درخت سبز کیش، فضای مناسبی برای پخت کباب وجود دارد که موقعیت دلنشینی برای پیک‌نیک کردن خانواده‌ها دارد.

 همچنین در محوطه درخت سبز مسیرهای پیاده روی پر از گل وجود دارد که از نورپردازی زیبایی در شب‌ها نیز برخوردارند. علاوه بر آن نمازخانه، رستوران و سرویس بهداشتی نیز برای رفاه حال مسافران در این مکان قرار دارد. ساعت مشخصی برای بازدید از درخت نیست و در هر زمان امکان بازدید از درخت وجود دارد.

درخت سبز، درختی مقدس برای بومیان جزیره

از نظر بومیان جزیره کیش درخت سبز، درختی مقدس است. جالب اینکه این تقدس ریشه‌ای در اعتقادات مردم جزیره ندارد و به نوعی از دین بودا وارد اعتقادات مردم جزیره شده است.

انجیر معابد در زمان بودا انجیر مقدسی بود که بودا زیر سایه آن به مراقبه می‌پرداخت. در گذشته مردم با پارچه و نخ، گره‌هایی به این درخت می‌زدند و مراد می‌خواستند؛ اما در حال حاضر برای حفاظت با بستن حصاری دور آن امکان بستن نخ و گره زدن پارچه وجود ندارد.

سوالات متداول:

  • درخت سبز کیش، کجاست؟

خیابان میرمهنا، میدان المپیک، خیابان درخت سبز

  • درخت سبز کیش چند سال دارد؟

درخت سبز قدمتی ۵۰۰ ساله دارد.

  • نام دیگر درخت سبز کیش چیست؟

درخت سبز یک انجیر معابد بوده و نام دیگر آن درخت لور است.

کلام آخر

همانطور که می دانید کشورمان ایران یکی از تاریخی ترین و اصیل ترین مناطق بر روی کره خاکی بوده و دارای جاذبه‌های دیدنی بسیار زیادی است که ازجمله آن‌ها می‌توان به درخت سبز کیش با قدمتی ۵۰۰ ساله اشاره کرد. این درخت‌ها در دوره ایلخانی از چین و هند به جزیره منتقل شده‌اند و به دلیل تقدس انجیر معابد در آیین بودایی، از نظر بومیان جزیره هم درختی مقدس به حساب می‌آمده که مردم اعتقاد به انرژی بالای این درخت برای برآورده کردن دعاهایشان داشته است.

منبع
سایت جزیره کیش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا