تفریحات کیش

روستای باغو کیش؛ نماد اصالت و سادگی بومیان جزیره

یکی از جاذبه‌های گردشگری جزیره در بافت بومی، روستای باغو کیش است. این روستا با فاصله‌ای نه چندان دور در بخش جنوب غربی جزیره کیش قرار گرفته است. در سال‌های اخیر به دلیل استقبال ویژه گردشگران در بازدید از این روستا، طرح‌های عملیاتی مثل تاسیس کافه، رستوران و اقامتگاه بومگردی در روستای باغو به انجام رسیده است. با ما در سایت جزیره کیش همراه باشید تا اطلاعات کاملی درباره این روستای دل‌انگیز در جنوب جزیره به دست آورید.

دلیل نام گذاری روستای باغو کیش

روستای باغو کیش

دلیل نام‌گذاری این منطقه مربوط به افسانه ننه باغو کیش است. این افسانه در بین بومیان جزیره کیش شهرت زیادی دارد. بنا به اعتقاد بومیان روستا، زمانی که جزیره کیش تحت تصرف پرتغالی‌ها بوده، پیرزنی ۱۰۰ ساله به نام «باغو» در این روستا زندگی می‌کرده است. به همین دلیل روستای باغو کیش به محل زندگی ننه باغو هم معروف شده است.

جمعیت روستای باغو کیش

جمعیت این روستا بسیار کم است بنابراین در محیطی بسیار آرام خواهید بود. علاوه بر جمعیت اندک بومیان، تعدادی از طوایف غیر بومی به نام «گودر» هم زندگی می‌کنند که با رنگ پوست تیره و لهجه ای متفاوت قابل تشخیص هستند. جمعیت طوایف غیر بومی حدود ۱۲% کل جمعیت روستاست.

حرفه ساکنان روستای باغو کیش

حرفه و مهارت اصلی مردم روستا، دامداری است که از همین طریق خودکفا هستند و زندگی خود را سپری می‌کنند. طوایف غیر بومی هم به نوازندگی، شکار و رامشگری مشغول هستند. در سالیان گذشته تلاشی‌هایی از سوی منطقه آزاد کیش جهت بهره‌برداری از پتانسیل‌های کشاورزی روستا انجام رخ داد. خاک این روستا به دلیل نوع آب و هوا و تلاش‌های مستمر، کاملا حاصلخیز و مساعد برای کشاورزی است.
علاوه بر این مردم این منطقه به زنبورداری هم مشغول هستند و با تولید عسل و فروش آن به گردشگران و اهالی مردم کیش، درآمد خوبی کسب می‌کنند. تمامی این موارد نشان دهنده این است که مردم روستای باغو توانسته‌اند از حداقل امکانات بیشترین استفاده را ببرند.
گاهی اوقات در قسمت ورودی روستا، چادرهای سیاه رنگی قرار دارد. بومیان روستای باغو کیش در این چادر‌ها با پختن نان محلی و غذا‌های سنتی، مراسمات مختلف و جشن‌های مناسبتی نشأت گرفته از آداب و رسوم، پذیرای مردم کیش و گردشگران هستند.

جاذبه های گردشگری روستای باغو کیش

روستای باغو کیش از جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیری بهره می‌برد که در زیر به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

آبشخور مخصوص آهوان

در روستای زیبای باغو، آبشخورهایی قرار دارند که مخصوص آهوان است. به همین دلیل در صورتی که از حضور شما احساس خطر نکنند می‌توانید جمعیت آهوان این منطقه را ببینید. هر سال گردشگران از این صحنه برای سوژه‌های عکاسی خود استفاده می‌کنند.

پارک دلیران

یکی از بخش‌هایی که در چارچوب توسعه زیباسازی کیش و بخش‌های دیدنی اطراف، به روستا اضافه شده پارک دلیران است. این پارک حدود ۶۰ هکتار مساحت دارد. شهرداری کیش امکانات تفریحی و رفاهی خوبی در این پارک قرار داده تا لحظات خوبی برای جمع خانوادگی شما ایجاد کند.

مسجد باغو کیش

در روستای باغو، مسجد تاریخی خواهید دید که به آن النبی (ص) می‌گویند. قدمت این مسجد به سال ۹۸۱ هجری بر‌می‌گردد. این مسجد زیبا، بافت بسیار جذاب و دوست‌داشتنی دارد. در کنار این مسجد، چاه آب بسیار قدیمی هم خواهید دید. مناره این مسجد و دیوار خارجی بسیار کوتاه که دید مستقیم به داخل حیاط آن می‌دهد از قسمت‌های جذاب این مسجد تاریخی در روستای باغو است.

درختان لور

در کنار جاذبه‌های تاریخی، بخش گردشگری طبیعی هم در این روستا وجود دارد. درختان کهن و قدیمی این روستا زیاد هستند اما معروف‌ترین آنها درختان لور نام دارند. این درختان از خانواده درخت انجیر با برگ بیضی شکل هستند که طبق مطالعات علمی، گونه‌های بسیار کمی از این درخت در دنیا باقی مانده‌اند. علاوه بر این، نمونه‌های دیگری از این درخت در استان‌های هرمزگان (بندرعباس)، بوشهر و خوزستان هم رشد می‌کنند. میوه‌های قرمز و فندقی شکل این درخت بسیار جالب هستند.

رستوران و بوم گردی باغو کیش

کافه رستوان و بوم گردی روستای باغو با طراحی سنتی در همین جزیره برپاست که علاوه بر چادر‌های سیاه رنگ در ابتدای ورودی روستا، پذیرای شما هستند. در این کافه شما می‌توانید انواع نوشیدنی و دمنوش به همراه غذاهای سنتی متنوع سفارش دهید و از موسیقی زنده هم لذت ببرید.
غذاهای سنتی و نوشیدنی‌های این کافه، ماهی کبابی، قوزی و دمنوش، مچبوس گوشت، هشو، چای کرک به همراه شیرینی و نان سنتی فطایر بوشعریه، عین جمل، لقیمات و نان رگاگ هستند.
چنانچه تمایل به اقامت در این روستا را دارید می‌توانید در اقامتگاه بوم گردی چند روزی را مهمان ساکنین این روستای دوست‌داشتنی باشید. ضمنا علاوه بر این اقامتگاه، خانه و چندین سوئیت هم برای اجاره وجود دارند. قیمت این خانه و سوئیت به همراه اقامتگاه بوم گردی روستای باغو برحسب فصل سفر تغییر می‌کند.

بهترین زمان بازدید

با توجه به فاصله بسیار کمی که بین روستای باغو و جزیره کیش وجود دارد آب و هوا کاملا یکسان است. بنابراین در فصل بهار از اردیبهشت به بعد و کل فصل تابستان، باید انتظار آب و هوای بسیار گرم و شرجی داشته باشید. به همین دلیل توصیه می‌کنیم آذر تا اواخر فروردین را جهت سفر به کیش انتخاب کنید.

آدرس روستای باغو کیش

روستای باغو کیش

برای اینکه کمی از حال و هوای شلوغ و پر سر و صدای جزیره کیش خارج شوید و منطقه‌ای آرام را تجربه کنید، به روستای باغو بروید. برای ورود به این روستا می‌توانید از میدان غروب یا از بزرگراه خلیج فارس به جاده باغو بروید. پس از طی مسافتی در حدود ۱۵ کیلومتر به این روستای زیبا و خوش آب و هوا خواهید رسید.

سوالات متداول

  • بهترین زمان بازدید از روستای باغو کیش چه وقتی است؟

آذر ماه تا اواخر ماه فروردین از بهترین ایام سفر به کیش و بازدید از روستای باغو به حساب می‌آید.

  • دلیل نامگذاری روستای باغو کیش چیست؟

دلیل نام گذاری این منطقه مربوط به افسانه ننه باغو کیش است. این افسانه در بین بومیان جزیره کیش شهرت زیادی دارد. بنا به اعتقاد بومیان روستا، زمانی که جزیره کیش تحت تصرف پرتغالی‌ها بوده، پیرزنی ۱۰۰ساله به نام «باغو» در این روستا زندگی می کرده است. به همین دلیل منطقه به محل زندگی ننه باغو هم معروف شده است.

  • روستای باغو کیش کجاست؟

برای ورود به این روستا می‌توانید از میدان غروب کیش یا از بزرگراه خلیج فارس به جاده باغو بروید. پس از طی مسافتی در حدود ۱۵ کیلومتر به این روستای زیبا و خوش آب و هوا خواهید رسید.

نتیجه‌گیری

روستای باغو کیش، یکی از جاذبه‌های گردشگری در جنوب جزیره است. به دلیل نزدیکی بسیار زیاد این روستا با جزیره کیش، تفاوت چندانی از نظر آب و هوایی بین دو منطقه وجود ندارد. بنابراین بهترین زمان بازدید از این روستا درست مثل جزیره کیش آذر ماه تا پایان فروردین ماه است.

شما تجربه‌ای از بازدید این روستای دل‌انگیز دارید؟

مهمان ‌نوازی بومیان روستا را چطور ارزیابی می‌کنید؟

چه امتیازی به امکانات گردشگری این روستا می‌دهید؟

نظراتتان را با ما در سایت جزیره کیش در میان بگذارید.

منبع
سایت جزیره کیش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا