تفریحات کیش

کشتی یونانی کیش؛ عروس به گل نشسته‌ی جزیره

در طول تاریخ دیده‌ایم که هیچ چیز ثابت نیست. از انسان‌ها و حکومت‌ها گرفته تا اماکن و ابزار و وسایل. سازه‌های عظیم زیبا و با شکوهی در طول تاریخ بوده‌اند که در اثر حادثه‌ای یا از بین رفته‌اند یا دیگر نتوانسته‌اند مثل سابق به فعالیت خود ادامه دهند. تنها نام آن‌هاست که باقی مانده‌است.ما در این مقاله در سایت جزیره کیش به سرگذشتی که زمان برای کشتی یونانی رقم زده می‌پردازیم و علت به گل نشستن کشتی یونانی کیش را برایتان تعریف می‌کنیم.

سرگذشت کشتی یونانی کیش

کشتی یونانی کیش
منبع:سایت تریپ

یکی از شاخص‌ترین جاذبه‌های گردشگری جزیره کیش، کشتی به گل نشسته‌ای در دریاست که داستان‌های زیادی بر روی عرشه زنگ‌زده خود دارد. این کشتی که امروزه به نام کشتی یونانی می‌شناسیم نزدیک به پارک ساحلی غروب در جزیره کیش واقع است. اگر به جزیره کیش سفر کنید شاید دیدن این غول چند تنی محسور‌کننده پیر برایتان جذابیت نداشته باشد. اما چیزی که این آهن زنگ‌زده را جذاب کرده و نامش را بر سر زبان‌ها انداخته، داستان‌های آن است.

این کشتی که به عروس به گل نشسته جزیره هم معروف است، در سال ۱۳۲۲ به سفارش نیروی دریایی انگلیس ساخته شده‌است. نام اصلی کشتی امپایر ترومپت بود. بعد‌ها بین چندین مالک دیگر دست به دست شده تا به دست ایرانی‌ها رسیده و نام‌های کوروش پارسی و همدان بر رویش گذاشته‌شد.

در نهایت تاجری یونانی کشتی را خرید و نام کولا آف را بر آن گذاشت. که البته به همین دلیل محلی‌های جزیره با نام کشتی یونانی، این کشتی باربری بزرگ را می‌شناسند.

آتش زدن کشتی یونانی

با دیدن عظمت کشتی، بزرگترین سوالی که در ذهنتان پیش می‌آید، چرایی رها شدن کشتی در این وضع است. روایات در این مورد زیاد است و اکثراً دهان به دهان چرخیده و صحت چندانی ندارد. نزدیک‌ترین اطلاعات به واقعیت در مورد کشتی یونانی کیش از این قرار است:

هوا مه‌آلود بوده و ناخدای کشتی دید کافی برای هدایت کشتی نداشته است. فانوس دریایی هم برای کمک به مسیر‌یابی در آن منطقه وجود نداشته است. از این رو کشتی بیش از حد به ساحل نزدیک شده و نتوانسته به مسیر خود ادامه دهد. خدمه کشتی بعد از ۸۰ روز تلاش مجبور به ترک کشتی شدند و در آخر برای اینکه یاد کشتی از خاطرشان پاک شود، کشتی را آتش زدند.

غروب دیدنی در کنار کشتی یونانی

کشتی یونانی کیش
منبع :سایت ویرگول

در سال‌های اخیر که هنوز کشتی یونانی سر پا بود، می‌توانستید با پرداخت مبلغی از داخل کشتی دیدن کنید و یا با تجهیزات غواصی از زیر آب این سازه محسور‌کننده را ببینید. اما با گذر زمان و به‌خاطر زنگ‌زدگی و وزن زیاد کشتی بیشتر به داخل آب فرو رفته و به‌خاطر فرو‌ریختن آنی سازه، امکان بازدید کشتی از نزدیک نیست.

در عوض تماشای غروب زیبای خورشید از پشت این کشتی، با نور‌های طلایی که از لابه‌لای عرشه و سوراخ‌های زنگ‌زده بیرون میزد، کشتی یونانی را به شدت شگفت‌انگیز کرده است. گویی غروب زندگی کشتی را به ما نشان می‌دهد. آخر زمانی برای خود ابهتی داشته و با چند صد نیرو و خدمه دریا و اقیانوس‌های زیادی را طی کرده است. اما اکنون در جزیره زیبای کیش لنگر انداخته و بازنشستگی خود را زیر آفتاب داغ می‌گذراند و نفس‌هایش به شمارش افتاده است.

سوالات متداول:

  • کشتی یونانی کیش در کجای جزیره قرار دارد؟

این کشتی در قسمت غربی جزیره و در نزدیکی پارک ساحلی غروب قرار دارد.

  • علت به گل نشستن کشتی یونانی چیست؟

به دلیل مه‌آلود بودن هوا و نبود فانوس دریای در آن منطقه کشتی بیش از حد به ساحل نزدیک شده و توانایی ادامه مسیر را نداشت.

  • کشتی یونانی در حال غرق شدن است؟

بله متاسفانه کشتی به علت عدم رسیدگی و مرمت و البته زنگ‌زدگی و وزن بالای کشتی، در حال غرق شدن است.

در پایان

اگر روزی مسیرتان به جزیره زیبای کیش افتاد، لب این ساحل زیبا بروید تا غروب خورشید را از پس کشتی یونانی کیش ببینید. با گرفتن عکس این لحظه زیبا و خاطره‌انگیز را برای خود ثبت کنید. شاید در سال‌های آینده خبری از این کشتی خیره‌کننده نباشد و با نگاه کردن به عکس خاطرش برایتان زنده شود.

شما چه داستان‌هایی راجع‌به کشتی یونانی شنیده‌اید؟

عکس یادگاری با این کشتی محسور‌کننده دارید؟

خاطره و حس و حال شما از دیدن غروب در کنار کشتی یونانی چه بوده؟

نظرات و خاطرات و عکس‌های زیبایتان را با ما شریک شوید تا یاد و خاطر این کشتی همیشه زنده بماند.

منبع
سایت جزیره کیش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا